طرح توجیهی بسته بندی خرما

خرما به دلیل داشتن فواید غیرقابل شمارش آن، جایگاه به خصوصی بین مردم جهان پیدا کرده است. ارزش غذایی این محصول كشاورزی به واسطه مواد قندی طبیعی مانند گلوکز، ساکاروز، فروکتوز، آهن، فیبر و پروتئین گیاهی، بسیار زیاد است به همین دلیل مصرف خرما در جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. خرما علاوه بر ارزش غذایی به عنوان یکی از محصولات استراتژیک و بسیار ارزشمند دارای اهمیت تجاری و اقتصادی نیز می‌باشد. خرما تنها در شرایط آب و هوایی گرم و خاصی به عمل می آید و ایران دارای این شرایط آب و هوایی مناسب برای كشت آن می‌باشد.

کشورهای خاورمیانه بزرگ‎ترین صادرکننده خرما در جهان هستند. در حالی كه ایران بعد از مصر دومین كشور تولید كننده خرما در جهان است اما در بین كشورهای صادر كننده این محصول در رتبه چهارم قرار دارد.

در حال حاضر به علت عدم فرآوری و بسته‌بندی مناسب، قیمت خرمای صادراتی ایران كمتر از قیمت سایر كشورها است. اگر بسته‌بندی خرما را بتوان بر اساس تکنولوژی‌های جدید انجام داد، علاوه بر این كه خرمای تولیدی قابل ‌عرضه در بازار سایر كشورها خواهد بود، ارزآوری فراوان نیز ایجاد خواهد شد.

مراحل بسته بندی خرما؛

  • ضد عفونی خرما
  • شستشو
  • رطوبت گیری
  • پولیش
  • درجه بندی
  • بسته بندی

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *