طرح توجیهی تولید میوه خشک و چیپس میوه

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یکی از بهترین راهکارهای اشتغال زایی در مناطق روستایی است که جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستا به شهر، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات و پیشرفت اقتصادی – اجتماعی مناطق روستایی را به همراه دارد. صنایع تبدیلی از قابلیت ایفای نقش تعیین کننده در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز برخوردار است. بیشتر کشاورزان از عرضه همزمان محصولاتشان در بازار و کاهش شدید قیمت متضرر می‌شوند و این در حالی است که با استفاده از صنایع تبدیلی می‌توان محصولات کشاورزی را در خارج از فصل به بازار عرضه کرد.
هم اکنون ضایعات بخش کشاورزی ایران حدود 30 درصد است که ارزش این حجم از ضایعات بین 5 تا 8 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که با فرآوری این میزان ضایعات، می‌توان سالانه حدود 15 میلیون نفر را تغذیه کرد. ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مؤثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می‌رود.

مزیت‌های تولید چیپس میوه

چیپس میوه در دسته‌بندی مواد‌غذایی جزو تنقلات معرفی می‌شود، محصولی که در عین خواص بسیاری که دارد می‌تواند جایگزین بسیاری تنقلات مضر مخصوصاً برای کودکان باشد. همچنین برای تزیین مجالس هم از انواع چیپس میوه استفاده و فراگیری آن روز به روز بیشتر می‌شود و اغلب در خانه‌ها این محصول برای افرادی که به میوه‌های خام و دردسرهای خوردن آن علاقه ندارند پیشنهاد می‌شود، همچنین ایران جایگاه خوبی برای صادرات انواع خشکبار در دنیا داشته و در بازارهای جهانی هم این محصول حرفی برای گفتن دارد. به دلیل توانایی بالای کشور برای تولید میوه‌های مرغوب و متنوع می‌توان گفت تولید چیپس میوه یکی از مشاغل جالب توجهی است که مواد اولیه برای آن را می‌توان به راحتی و با هزینه کم تهیه کرد و برای آن ارزش افزوده آفرید.

کد آیسیک محصولات

میوه خشک و چیپس میوه در سامانه ثبت مجوزهای صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای کد ISIC به شماره‌های زیر می‌باشند؛

جدول : کدهای ISIC محصولات مورد بررسی

ردیف نام محصول کد آیسیک محصول
1 انواع میوه خشک 1513412363
2 انواع میوه خشک فرآوری شده 1513412380
3 بسته بندی میوه خشک 7495412409
4 چیپس میوه 1513512496

بازار میوه خشک

در حال حاضر در خصوص انواع میوه‌های خشک عرضه شده در کشور، هر دو روش عرضه به صورت بسته بندی و فله‌ای انجام می‌گیرد و هر کدام مشتریان خود را دارند. اما بدون شک توجه بیشتر به سمت تولید میوه خشک بسته بندی شده هم به لحاظ بهداشتی بودن و سلامت محصول و هم از نظر بحث‌های تبلیغاتی و تأثیر بسته بندی شیک در جذب مشتری، حائز اهمیت بیشتری می‌باشد. این امر به ویژه برای بازارهای جهانی نیازمند توجه و برنامه ریزی بیشتری بوده و بایستی چشم اندازه توسعه تولید و صادرات، به سمت کار در حوزه بسته بندی باشد.

کشورهای اروپایی، آسیایی و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عراق، روسیه، آلمان، ترکیه، کویت، قطر و عمان بازارهای هدف خوبی برای فروش این محصولات می‌باشند و در صورت تولید محصول باکیفیت و بازاریابی مناسب می توان حجم بالایی از تولید میوه خشک در ایران را در این کشورها به فروش رساند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *